NN Investment Partners gaat de interne organisatie aanpassen met het doel zich sneller te kunnen aanpassen aan de veranderende markt en voor een snellere opvolging ten behoeve van klanten te kunnen zorgen.
Dat zegt Hester Borrie, lid van de management board van NN IP, in een gesprek met Investment Officer.
Vorige week werd intern de herinrichting van de commerciële organisatie toegelicht, wat ondermeer inhoudt dat er een managementlaag uit de organisatie verdwijnt en de negen landenorganisaties direct worden aangestuurd door Borrie zelf.
‘Door deze aanpak denken wij dat vooral de landenorganisaties dichter bij het hoofdkantoor komen te staan en we ook meer van elkaar kunnen leren.’ Borrie wijst erop dat door een regulier overleg met alle landenmanagers er gekeken kan worden naar best practices en operationele salesprioriteiten kunnen worden gedeeld.
Zij wijst erop dat er natuurlijk lokale verschillen zijn, maar dat bij voorbeeld de eisen van de (Europese) toezichthouder en de lage rente uitdagingen zijn waar alle landenorganisaties (en hun klanten) mee te maken hebben. ‘Door digitalisering verspreiden ideeën zich bovendien razendsnel. Daar moeten wij dan ook sneller op weten in te spelen.’
Volgens Borrie wordt een geïntegreerde aanpak steeds belangrijker. ‘We moeten als organisatie slimmer en sneller nadenken en handelen. Je toegevoegde waarde als asset manager is vooral van cross-functionele aard. Dan heb ik het over product, service en rapportage, over het helpen van klanten in relatie tot onder andere de toezichthouder en het nadenken over financiële en non-financiële risico’s.’
Borrie stelt dat asset managers vroeger konden volstaan met een goed product, maar dat het steeds meer om co-creatie gaat en het vermogen van een fondshuis om een klant op een geïntegreerde wijze te bedienen.
Om die reden heeft NN IP al eerder aan de achterkant wholesale en institutioneel samengevoegd om producten en strategieën te ontwikkelen, omdat men bij de Haagse asset manager de overtuiging heeft dat die markten steeds meer samenvloeien.
De landenmanagers komen door de directe aansturing vanuit de board dichter bij het intellectuele hart van NN IP te staan. Borrie meent dat deze aanpak de landenorganisaties en hun klanten ten goede zal komen en dat dit ook de groei in deze landen kan bevorderen, terwijl het bovendien de internationale oriëntatie van NN IP zal vergroten. ‘Maar Nederland is en blijft onze belangrijkste markt en klanten zijn hier al dicht bij ons aangesloten. Dit geldt ook voor de Belgische markt’.
Borrie zal bij de directe aansturing van de negen landen, net zoals voorheen, bijgestaan worden door een “senior commercial leadership team”. Institutioneel Nederland bijvoorbeeld houdt Maureen Schlejen onder haar hoede. Edwin Rietkerk is verantwoordelijk voor de distributie in de Benelux.
Eind tweede kwartaal wordt bekend hoe de commerciële herinrichting past in de nieuwe strategie die de management board van NN IP dan zal ontvouwen.
De board bestaat tegenwoordig uit Satish Bapat als ceo, Martijn Canisius als chief finance en risk officer, Valentijn van Nieuwenhuijzen als chief investment officer, Jitka Schmiedová als chief human resources officer en Hester Borrie in de functie van chief cliënt officer.