Allianz Global Investors is zich voluit aan het positioneren in het Belgische wholesale firmament. Investment Officer had een exclusief gesprek met Thibault Delbarge, Vice President Business Developer Retail/Wholesale Benelux.
IO: Wat is de positionering van AllianzGI in het Belgische landschap: AUM, strategieën, enz.?
Allianz Global Investors is een van ‘s werelds toonaangevende actieve vermogensbeheerders en beheert wereldwijd 543 miljard euro, heeft 25 kantoren en heeft meer dan 770 beleggingsprofessionals in dienst.
Hoewel ons moederbedrijf ‘Allianz’, een toonaangevende verzekeringsmaatschappij, een lange geschiedenis heeft op de Belgische markt, was AllianzGI tot voor kort weinig actief in België.
Tim Soetens kwam in 2014 als hoofd van de Benelux-wholesale bij AllianzGI en na de aanstelling van Thibault Delbarge als business development manager in 2016 opende AllianzGI zijn eerste kantoor in België. Dit hielp het bedrijf te vestigen en te groeien als een belangrijke speler op de Belgische markt.
Sinds 2014 is AUM in de Benelux gegroeid van 590 miljoen naar 4 miljard euro in 2019, waarbij het bedrijf een sterke focus legt op duurzaamheid en multi-asset en van kracht naar kracht blijft gaan met een duidelijke focus.
Dit momentum werd bewezen door de uitbreiding van het Benelux-team in 2019, met de benoeming van Erik van de Weele die meer dan 10 jaar verkoopervaring heeft op de Belgische markt en lid werd van AllianzGI vanuit Janus Henderson.
IO: Wat is de bedrijfs- / verkoopstrategie op dit moment?
De huidige strategie van het team is met een focus gericht op multi-activafondsen, duurzame- en Thematische fondsen. Verder is het ook toegewijd aan het verstrekken en delen van kennis van de Belgische markten en de regelgeving.
De multi-activafondsen van AllianzGI staan erom bekend dat ze diversificatie bieden, waardoor ze een unieke mogelijkheid bieden voor flexibiliteit en aanpassing, maar vooral het risico in onstabiele marktomgevingen beperken.
Dankzij de innovatieve kijk van ons team en het verwelkomen van de nieuwste technologie in de beleggingssector hebben we onze concurrenten kunnen overtreffen als het gaat om multi-asset. Het Allianz Dynamic Multi Asset Strategy Fund (DMAS) gebruikt bijvoorbeeld een geavanceerde combinatie van kunstmatige intelligentie en fundamentele analyse als een motor voor het samenstellen van de portefeuilles. De combinatie van onze ervaren fondsbeheerders en de kunstmatige intelligentie in onze beleggingsbeslissingen verhoogt niet alleen het potentiële rendement, maar vermindert ook aanzienlijk het risico.
Een ander aandachtspunt voor de Belgische markt is thematisch beleggen – die in een stijgende trend de interesse van klanten wint. Een belangrijk product voor ons team is het Allianz Thematica fonds. Het fonds onderscheidt zich door te beleggen in wereldwijde aandelenmarkten met een gediversifieerde portefeuille met een focus op actuele groei thema’s. Denk zo aan Artificiële Intelligentie binnen de gezondheidszorg, maar ook aan het te kort aan water en een zeer specifiek thema die zich richt op huisdieren en dierenwelzijn. Deze thema’s roteren en de portefeuille managers gaan telkens op zoek naar de sterkst groeiende thema’s.
IO: Wat zijn jullie sterkste groeistrategieën en prestatiecijfers?
Onze sterkste groeigebieden in België zijn te zien in onze Dynamic Multi Asset Strategie (DMAS),
- Allianz Dynamic Multi Asset Strategy 15 (9,70% YTD),
- Allianz Dynamic Multi Asset Strategy 50 (13,30% YTD),
- Allianz Dynamic Multi Asset Strategy 75 (17,16% YTD). YTD-cijfers 23/09.
Ook voor onze duurzame fondsen zien we veel interesse:
- Allianz Valeurs Durable: 21,26%;
- Allianz Europe Equity SRI: 19,60%;
- Allianz Euro Credit SRI: 10,30%;
- Allianz Euro Obligation Court Terme: 0,34%. Alle cijfers bruto op 23/09/2019.
En de ‘nieuwere’ thema fondsen:
- Allianz Thematica: 20,75%
- Allianz Pet & Animal Wellbeing: 10,90%
- Allianz Artificial Intelligence: 14,96%.
IO: Quid jullie positionering als een duurzame speler?
We zijn momenteel bezig met het aanvragen van het ‘Febelfin’-label op een aantal van onze duurzame strategieën. Dit toont duidelijk onze toewijding aan de Belgische markt en alsook onze positie als wereldwijde speler met een voortdurende toewijding aan duurzaamheid.
AllianzGI organiseert een jaarlijks forum voor duurzaam beleggen in samenwerking met Robecco. Dit zal dit jaar (op 3 oktober) voor het vierde jaar op rij plaatsvinden en toont onze diepgewortelde inzet voor duurzaam beleggen in de regio.
IO: Wat zijn jullie onderscheidende factoren?
Een van de gebieden die ons onderscheidt, is onze benadering van onderzoek. Als actieve manager hanteert AllianzGI een praktische benadering van onderzoek. Onze beleggingsprofessionals gebruiken een platform waarmee ze inzichten en observaties over de markten en specifieke sector kunnen delen en op hun beurt beter geïnformeerde beleggingsbeslissingen kunnen nemen.
Bij AllianzGI geloven we dat diepgaand, onafhankelijk fundamenteel onderzoek cruciaal is voor het creëren van duurzame outperformance. We gebruiken een wereldwijd onderzoekplatform dat onze investeringsbeslissingen informeert en onze klanten helpt de markten te begrijpen. Onze toewijding aan onderzoek stelt ons in staat om wereldwijde inzichten te ontwikkelen en tegelijkertijd onafhankelijk denken over beleggingscategorieën te bevorderen.
We hebben ook toegang tot Grassroots, een unieke onderzoeksafdeling die 10 eigen medewerkers combineert, een wereldwijd netwerk van meer dan 300 onafhankelijke, ervaren journalisten en veldonderzoekers, en meer dan 50.000 industriële contacten. We gebruiken dit netwerk om innovatieve marktonderzoeks- en onderzoeksjournalistieke technieken toe te passen om aandelen- en sectorentrends te identificeren voordat onze concurrenten dat doen.