Door Julie Bech, Co-manager van de Global Gender Diversity strategie van Nordea Asset Management
In 2015 hebben de Verenigde Naties 17 Sustainable Development Goals (SDGs) vooropgesteld als blauwdruk voor een duurzamere toekomst voor iedereen. Het vijfde SDG is gendergelijkheid. Met de erkenning van gendergelijkheid als een fundamenteel mensenrecht en als basisbehoefte voor vrede, welzijn en duurzaamheid, zijn vele publieke en private partijen stappen aan het ondernemen om de ‘gender gap’ te verkleinen. Dit initiatief is goed op gang gekomen om gegronde, sociale redenen, maar ook vanwege het economisch voordeel dat het met zich mee brengt. Dat meer vrouwen werken en leiding geven op het werk is gewoon zakelijk gunstig. Voor bedrijven zou het logisch moeten zijn om handig gebruik te maken van een zo groot mogelijke talentpool, zeker daar waar van demografische tegenspoed sprake is. In het kader van de lancering van Nordea’s Global Gender Diversity strategie, bekijkt Julie Bech, Co-manager van het fonds, drie voorbeelden van bedrijven* die actief zijn in de voorhoede van genderdiversiteit.
L’Oréal
L’Oréal is een van de grootste cosmetica bedrijven ter wereld en is reeds jaren bekend als leider in genderdiversiteit en gelijkheid. Vorig jaar had L’Oréal een gedeelde eerste plaats in de wereldwijde Gender Equality ranking met 3206 bedrijven. Daarnaast is het bedrijf in 2019 in de Gender-Equality Index van Bloomberg opgenomen, een overzichtelijke beleggingen-gedreven databron op het gebied van gendergelijkheid. Het bedrijf heeft solide business fundamentals, een sterke financiële performance en bedrijfscultuur, en een solide ESG profiel (AAA rating van MSCI ESG)1.
Marriott Group
De Marriott Group, een vooraanstaande hotelketen die in meer dan 130 landen vertegenwoordigd is, heeft het benoemen van vrouwen in de top onderdeel gemaakt van de groeistrategie van het bedrijf. Marriott International heeft een bewezen track record in het erkennen van vrouwelijk toptalent en in hen helpen groeien tot senior leiders. Ongeveer een op de zes General Managers van het bedrijf is vrouw, en alleen al in 2017 groeide het aantal vrouwelijke General Manager functies met 22 procent in APAC. Het bedrijf heeft zich ook publiekelijk verbonden aan de SDG #5 (gender gelijkheid) met het doel om genderrepresentatiepariteit in het wereldwijde bedrijfsleiderschap te bewerkstelligen in 2025.
Visa Inc.
Tech-wereldspeler op het gebied van betalingsverkeer, Visa, heeft als ambitie om diversiteit en gendergelijkheid op de werkvloer te realiseren. Het bedrijf heeft het Women in Finance Charter ondertekend en heeft als doel gesteld dat 38% van het senior management in het bedrijf per 30 september 2021 vrouw moet zijn. Daarnaast maakt het bedrijf de eigen genderdiversiteitstatistieken publiek bekend. Het Visa Gender Pay Gap Report van 2017 liet zien dat er bijna sprake was van pariteit op gebied van bonussen voor medewerkers, maar het liet ook zien dat er meer mannen dan vrouwen in het bovenste kwartiel zaten. Dat gezegd hebbende is het Gender Pay Gap Report op zich al een belangrijke stap in de richting van gender gelijkheid. In 2016 werd Visa genoemd in de eerste Bloomberg Financial Services Gender-Equity Index, die financieel dienstverleners erkent voor hun inspanningen op het gebied van gender gelijkheid via beleid, product en dienstverlening, maatschappelijke ondersteuningen en betrokkenheid.
De Nordea Global Gender Diversity strategie heeft posities in alle bovengenoemde bedrijven.
*Referenties aan bedrijven of beleggingsposities in dit document zijn geenszins opgenomen als beleggingsadvies om te kopen of verkopen, maar zijn enkel ter illustratie toegevoegd.
1 ©2019 MSCI ESG Research LLC. Reproduit avec la permission des ayant-droits.