Door Eric Pedersen, hoofd Duurzaam Beleggen bij Nordea Asset Management
De coronapandemie heeft de wereldwijde economie overspoeld en de manier waarop bedrijven contacten onderhouden met klanten, werknemers en beleggers veranderd. Gezien de huidige ongekende situatie blijven wij bij Nordea Asset Management (NAM) standvastig in onze toewijding aan ESG-principes en -praktijken.
Het is alvast bemoedigend dat een groot deel van de vermogensbeheersector tijdens deze pandemie de handen in elkaar heeft geslagen: 322 institutionele langetermijn beleggers, goed voor meer dan USD 9,2 biljoen aan assets onder beheer, hebben de Investor Statement on Corona Response ondertekend. Dat initiatief biedt een vijfpuntenplan om werknemers en het publiek te beschermen door er bij de bedrijven waarin wordt belegd op aan te dringen dat ze 1) betaald verlof verlenen, 2) gezondheid en veiligheid vooropstellen, 3) werkgelegenheid in stand houden, 4) de relaties met leveranciers en klanten in stand houden, en 5) financieel behoedzaam handelen. Er zijn nog andere positieve grootschalige beleggersinitiatieven geweest, zoals toenadering tot vleesverwerkende bedrijven en farmaceutische ondernemingen.
Om te bepalen hoe het bedrijfsleven op het coronavirus zou moeten reageren, is het niet alleen belangrijk dat er verwachtingen worden geschapen en dat deze boodschappen aan bedrijven worden gecommuniceerd. Er is ook een essentiële rol weggelegd voor data. Om de manier waarop bedrijven reageren beter te kunnen controleren en begrijpen, en daar beter op in te kunnen spelen, hebben we een eigen coronaresponstracker ontwikkeld om het ESG-nieuwsvolume en het sentiment van stakeholders over corona-gerelateerde zaken te screenen. Zo kunnen we ook afwegen in welke mate individuele bedrijven voldoen aan de verwachtingen van wereldwijde beleggers.
Met behulp van data hebben we gebieden ontdekt waar er behoefte is aan een dialoog met beleggers. Bedrijven die te maken krijgen met ontbossing zullen waarschijnlijk meer ESG-risico’s lopen in verband met inheemse bevolkingsgroepen, als gevolg van de toegenomen sociale en milieugebonden dreigingen die door de pandemie zijn veroorzaakt. Derhalve zijn wij met verschillende bedrijven uit deze sector een dialoog aangegaan.
Daarnaast is gebleken dat bedrijven die vlees en gevogelte verwerken in de VS gevaarlijke coronahotspots zijn. Meerdere fabrieken waren wegens het grote aantal besmettingen onder het personeel reeds genoodzaakt om hun deuren te sluiten. Vaak hebben werknemers in de vleesverwerkende industrie ook nauwelijks toegang tot betaald ziekteverlof, en lopen veel werknemers meer risico, omdat ze bang zijn om hun baan te verliezen of vrezen voor loonverlies of represailles van managers als ze zich ziekmelden, of het niet aandurven om fabrieksmanagers die de wet omzeilen aan de kaak te stellen. Veel kwetsbare werknemers zijn minderheden, immigranten en vluchtelingen, vrouwen en mensen die de taal niet machtig zijn.
Hoewel we verwachten dat alle organisaties het vijfpuntenplan om werknemers te beschermen zullen naleven, is het belangrijk om te erkennen dat bedrijven bij het uitbreken van de pandemie verschillende vooruitzichten hadden en op verschillende manieren zijn getroffen. Sluitingen in sectoren zoals het toerisme en de dienstensector – luchtvaartmaatschappijen, de horeca – zijn vrijwel onmogelijk te vermijden, terwijl bedrijven actief in IT- en communicatietechnologie de vraag zien stijgen. Daarnaast is het ook belangrijk om te onthouden dat de manier waarop bedrijven op het coronavirus reageren ook in sterke mate kan verschillen afhankelijk van hun geografische ligging, en de mate van steun die ze van hun overheid ontvangen.
Desalniettemin zijn er opvallende verschillen in de maatregelen die het bedrijfsleven heeft genomen - van bedrijven die zich financieel behoedzaam tonen door dividenden te annuleren, te snoeien in de lonen van topmanagers en het leeuwendeel van hun personeel aan de slag houden, tot bedrijven die veel kritiek krijgen omdat ze het bijvoorbeeld niet al te nauw nemen met gezondheid en veiligheid op het werk.
Hoewel persoonlijke ontmoetingen met de bedrijven waarin we beleggen op dit moment niet mogelijk zijn, zijn we er nog steeds van overtuigd dat een actieve dialoog een ontzettend krachtig hulpmiddel is om positieve verandering tot stand te brengen. Bedrijfsbezoeken zijn daarvan weliswaar een belangrijk onderdeel, maar onze activiteiten om een actieve dialoog in stand te houden zijn door de reisbeperkingen als gevolg van de pandemie niet negatief beïnvloed, en de bedrijven waarin wij beleggen hebben ruim tijd vrijgemaakt om ons via videogesprekken te woord te staan.
Als beleggers weten we maar al te goed dat de levensvatbaarheid van de bedrijven waarin we beleggen op lange termijn onlosmakelijk verbonden is met het welzijn van alle stakeholders: werknemers, leveranciers, klanten en de bredere maatschappij. In deze turbulente tijden is het voor elk bedrijf een gelegenheid om blijk te geven van goed maatschappelijk ondernemerschap.