
Uniek onderzoek van Schroders en Oxford University
Impactbeleggen kan, onder de juiste omstandigheden, een motor zijn voor alfa in beursgenoteerde aandelen, zo blijkt uit nieuw eigen onderzoek dat Schroders vandaag publiceert, in samenwerking met de Saïd Business School van Oxford University.
De bevindingen tonen aan dat bedrijven met een hogere impactmaterialiteit - de mate waarin de inkomsten van een bedrijf afkomstig zijn van producten of diensten die een positieve impact hebben - doorgaans betere financiële prestaties laten zien. Voorbeelden van bedrijven met een positieve impact zijn bijvoorbeeld bedrijven die de koolstofarme transitie leiden en bedrijven die de financiële inclusie uitbreiden.
De gegevensverzameling, financiële modellering en backtesting werden onafhankelijk uitgevoerd door de Saïd Business School om methodologische onafhankelijkheid en nauwkeurigheid te garanderen.
Het onderzoek analyseerde 257 impactbedrijven en beoordeelde of de bedrijven beter presteerden dan traditionele benchmarks met behulp van modellen voor activaprijzen en regressieanalyse. De belangrijkste financiële factoren werden gecontroleerd - omvang, waarde, momentum, winstgevendheid en beleggingsfactoren - om te bepalen of impactbedrijven alfa genereerden onafhankelijk van risicokenmerken.
Door het introduceren van impactmaterialiteit als potentiële rendementsaanjager en het integreren van praktijkcasestudies biedt het onderzoek een op gegevens gebaseerde kijk op de financiële levensvatbaarheid van impactbeleggen in beursgenoteerde aandelen.
Uit de analyse komen drie belangrijke bevindingen naar voren:
- Concurrerende rendementen: impactportefeuilles leverden sterke absolute en risicogecorrigeerde rendementen op, met statistisch significante alfa die niet verklaard wordt door traditionele risicofactoren.
- Lagere volatiliteit, grotere veerkracht: impactportefeuilles vertoonden een lagere volatiliteit, minder dalingen en een mildere negatieve bias in vergelijking met conventionele indices, wat duidt op een sterkere bescherming tegen neerwaartse risico's. Ze vertoonden ook een sterkere correlatie met de markt in tijden van expansie en een zwakkere correlatie in tijden van recessie, wat wijst op asymmetrische blootstelling aan de markt en stabiliteit.
- Impactmaterialiteit stimuleert rendement: bedrijven die hun omzet beter afstemden op meetbare impactthema's genereerden een beter financieel rendement.
Maria Teresa Zappia, Global Head of Impact, Schroders, zei:
“In de markten werd er te lang vanuit gegaan dat impactbeleggen betekent dat rendement opgeofferd moet worden ten gunste van het goede doel. Nu geeft ons baanbrekende onderzoek antwoorden op de vraag wat de relatie is tussen impact en financieel rendement, en het bewijs dat impactbeleggingen een drijvende kracht kunnen zijn voor het genereren van alfa in beursgenoteerde markten.
“Actief beleggen via een robuust raamwerk voor impactmeting en -monitoring blijft echter essentieel. Voor beleggers die dit goed aanpakken kan het op één lijn brengen van financiële kracht en impact niet alleen positieve resultaten opleveren, maar ook een voordeel op het gebied van beleggingsrendement.”
Het onderzoek identificeerde bedrijven zoals Schneider Electric, een leider in digitale energieoplossingen die bedrijven helpt energie-efficiëntie te optimaliseren en koolstofemissies te verminderen, en Gentera, een Latijns-Amerikaans microfinancieringsbedrijf dat zich richt op het verstrekken van krediet en financiële diensten aan achtergestelde groepen, zoals vrouwelijke ondernemers.
Amir Amel-Zadeh, directeur van het Oxford Rethinking Performance Initiative, Saïd Business School, Universiteit van Oxford, zei:
“Dit onderzoek biedt een tijdige en belangrijke uitdaging voor de hardnekkige overtuiging dat impactbeleggen ten koste moet gaan van de financiële prestaties. Door het integreren van impactmaatstaven met traditionele financiële analyses laten de bevindingen zien dat goed samengestelde impactportefeuilles concurrerende rendementen kunnen leveren met lagere volatiliteit en neerwaarts risico. Hoewel niet elke impactstrategie beter zal presteren, stellen de bevindingen in dit onderzoek de aanname ter discussie dat doelgericht beleggen financiële offers vereist en suggereren ze dat impact, mits gedisciplineerd uitgevoerd, kan bijdragen aan waardecreatie op lange termijn en veerkracht van de portefeuille.”
Amit Bouri, CEO en medeoprichter van het Global Impact Investing Network, zei:
“Impactbeleggen gaat over het oplossen van problemen om het leven van mensen en de gezondheid van onze planeet te verbeteren. Naarmate meer impactbeleggers gediversifieerde portefeuilles opbouwen, spelen beursgenoteerde aandelen een belangrijke en groeiende rol.”