De laatste tijd wordt steeds kritischer gekeken naar het gebruik van plastic. Krantenkoppen als “Meer plastic dan vis in de oceanen in 2050[1]”
Schroders deed onderzoek naar de potentiële winnaars en verliezers van de oorlog tegen plastic.
De laatste tijd wordt steeds kritischer gekeken naar het gebruik van plastic. Krantenkoppen als “Meer plastic dan vis in de oceanen in 2050[1]” en “VN gaat strijd aan met plastic afval in de oceanen[2]” hebben consumenten en beleidsmakers bewust gemaakt van een probleem dat tot voor kort weinig aandacht kreeg. De zorgen over plastic zijn inmiddels bij publiek en overheid zodanig gegroeid dat maatregelen onontkoombaar zijn.
Producenten van plastic lopen het meeste risico
Tot dusver blijven de gevolgen vrij bescheiden en beperkt tot enkele specifieke gebieden. Alle aandacht gaat uit naar individuele kunststof producten, maar het probleem gaat veel verder dan plastic tasjes, microbeads of rietjes.
Schroders bekeek de plastic-sector vanuit een bredere optiek om een beeld te krijgen van de delen van de verpakkingswaardeketen die het zwaarst onder druk komen staan, de bedrijven die deze producten leveren en de grondstoffen die ze bevatten.
Hoewel consumentenbedrijven in de discussie het meest in de schijnwerper staan, zal de impact elders in de waardeketen – bij verpakkings- en grondstoffenleveranciers – waarschijnlijk veel ingrijpender en disruptiever zijn. Daarom werd in de hele waardeketen gekeken naar de potentiële risico’s, de bedrijven die eraan blootstaan en de stappen die sommige marktleiders nemen. De grootste impact wordt vermoedelijk gevoeld door de producenten van plastic verpakkingsmaterialen.
- Consumentenbedrijven zullen hun plasticverbruik moeten reduceren door wegwerpplastics te vervangen door andere materialen, verpakkingen te herontwerpen of minder verpakking te gebruiken. Tal van bedrijven hebben al plannen in deze richting aangekondigd. Zo heeft de eigenaar van Costa Coffee, Whitbread, een nationaal recycling-programma geïntroduceerd, heeft Coca-Cola toegezegd in 2030 het equivalent van al zijn verpakkingsmateriaal in West-Europa in te zamelen en te recyclen en heeft McDonalds aangekondigd dat al zijn verpakkingsmaterialen in 2025 hernieuwbaar of recyclebaar zijn. Dat zal geld kosten: machines moeten worden aangepast, toeleveringsketens anders worden ingericht en in sommige gevallen zullen de materiaalkosten hoger worden. Uit de analyse blijkt echter dat bedrijven die nu al inspelen op deze trends, daar straks de vruchten van plukken. De kosten die worden bespaard door minder verpakkingsmateriaal te gebruiken, de verbeterde consumentenperceptie en verminderde wetgevingsrisico’s kunnen bijdragen aan hogere marges voor levensmiddelenproducenten en leveranciers van huishoud- en verzorgingsproducten. Het meest kwetsbaar volgens de analyse zijn frisdrankproducten die op de oude voet doorgaan.
- Voor verpakkingsleveranciers staat er meer op het spel. Op dit moment is 37% van de consumentenverpakkingen van kunststof gemaakt[3], wat op termijn duidelijk niet houdbaar is. Daar staat tegenover dat marktleiders die erin slagen duurzame alternatieven te ontwikkelen – zoals bioplastics of beter recycleerbare plastics – uiteindelijk sterker uit de strijd zullen komen. Zij kunnen waarschijnlijk onderscheidende producten in de markt te zetten waarvoor zij prijszettingsvermogen hebben, zodat ze niet meer afhankelijk zijn van traditionele plastics. Maar hoewel enkele grote spelers zich al bezig zijn duurzamere verpakkingen te ontwikkelen, gaat de innovatie gaan niet snel genoeg om de hele sector ongeschonden door de omslag loodsen. Een analyse van de gevolgen voor het bedrijfsresultaat van afzonderlijke verpakkingsbedrijven laat de waarde zien van leiderschap: bedrijven die tijdig maatregelen hebben getroffen, ondervinden weinig gevolgen terwijl de achterblijvers een derde van hun winst dreigen te verliezen.
- Chemiebedrijven beginnen composteerbare bioplastics te ontwikkelen en verschillende typen polymeren waarmee het materiaalgebruik kan worden verminderd. Bioplastics en composteerbare materialen beginnen door te breken. De bioplastics-markt zal tot 2030 naar verwachting een jaarlijkse samengestelde groei van 30% doormaken (vanaf 2013), tegen gemiddeld 3% voor plastic uit fossiele grondstoffen[4]. Ze hebben hun gebreken: ze zijn soms lastig te recyclen, duurder om te maken en nog niet grootschalig verkrijgbaar, maar vooruitgang in de technologie voor de conversie van cellulose zal naar verwachting voor verbetering van kwaliteit, kwantiteit en kosten zorgen. Onder druk van hun consumentgerichte afnemers zullen de meest innovatieve producenten hun marktaandeel kunnen vergroten. De meeste winnaars in deze categorie komen waarschijnlijk uit de huidige groep marktleiders.
- Afvalverwerkings- en recyclingbedrijven zullen waarschijnlijk profiteren van de toenemende vraag naar recycling en hergebruik. De recente Chinese beperkingen op de invoer van afval, gekoppeld aan de toegenomen druk vanuit politiek en regelgeving, vormen een mogelijke springplank voor de recycling-industrie. Nieuwe regio’s, nieuwe toepassingen en nieuwe producten kunnen tot een marktgroei van 7-9% leiden. Het is lastig aan te wijzen wie de winnaars zullen zijn in deze gefragmenteerde bedrijfstak waar de concurrentie moordend is; waarschijnlijk hebben lokale oplossingen de beste kansen.
- Olie is de meest gebruikte grondstof voor de productie van plastic. Van de wereldwijde olieproductie wordt 4-8% gebruikt om plastic te maken[5], waarvan naar schatting de helft voor verpakking wordt gebruikt. Zodoende zal de impact op de oliemarkt gering zijn, al maakt het vraagstuk het er niet gemakkelijker op voor de al veelgeplaagde energiesector.
Wegwerpplastics zijn alomtegenwoordig in consumentenproducten, waardoor de druk op de desbetreffende sectoren en waardeketens toeneemt. Tot dusver gaat de aandacht vooral naar enkele delen van de markt, maar de druk zal zich uitbreiden naar alle producten die bijdragen aan een wereldwijd vraagstuk dat inmiddels niet meer alleen gevolgen voor het milieu, maar ook voor het rendement van bedrijven heeft.
[1] G. Wearden, “More plastic than fish in the sea by 2050, says Ellen MacArthur”, The Guardian, januari 2016
[2] R. Harrabin, “UN commits to stop ocean plastic waste”, BBC News, December 2017
[3] Unwrapping the Packaging Industry, EY, 2013
[4] “Global Bioplastics Market Predicted To Grow 350%”, Energy and Gold, maart 2016
[5] New Plastics Economy: Rethinking the Future, Ellen MacArthur Foundation, December 2017
Belangrijke informatie
Uitsluitend voor professionele beleggers en adviseurs.
De meningen en standpunten in dit document zijn die van Seema Suchak, Sustainable Investment Analyst, Elly Irving, Sustainable Investment Analyst, en zij vertegenwoordigen niet noodzakelijk de meningen die worden uitgedrukt of weerspiegeld in andere berichten, strategieën of fondsen van Schroders.
Dit document is uitsluitend bedoeld ter informatie. Het materiaal is niet bedoeld als aanbod of uitnodiging om een financieel instrument of effect te kopen of te verkopen of een bepaalde beleggingsstrategie te volgen. De verstrekte informatie vormt geen beleggingsadvies, beleggingsaanbeveling of beleggingsonderzoek en is niet afgestemd op de specifieke omstandigheden van enige ontvanger. Het materiaal is niet bedoeld als financieel, juridisch of fiscaal advies en mag niet worden gebruikt als basis hiervoor. De vermelde informatie wordt geacht betrouwbaar te zijn, maar de juistheid of volledigheid wordt door Schroders niet gegarandeerd. Schroders is niet aansprakelijk voor onjuistheden in feiten of meningen. De opvattingen en informatie in dit document mogen niet worden gebruikt als basis voor individuele beleggingsbeslissingen en/of strategische beslissingen.
In het verleden behaalde resultaten zijn geen betrouwbare leidraad voor de toekomstige resultaten. De koersen van aandelen en de daaruit gegenereerde inkomsten kunnen zowel dalen als stijgen, en het is mogelijk dat beleggers het oorspronkelijk geïnvesteerde bedrag niet terugkrijgen.
Schroders is een data controller met betrekking tot uw persoonsgegevens. In ons Privacybeleid, dat u kunt raadplegen op www.schroders.com/en/privacy-policy, vindt u informatie over de wijze waarop Schroders uw persoonsgegevens kan verwerken. Als u geen toegang hebt tot deze website, is ons Privacybeleid op aanvraag verkrijgbaar.
Uitgegeven door Schroder Investment Management (Europe) S.A. Belgium Branch, Sint-Michielslaan 47, 1040 Brussel, België.
Ten behoeve van uw veiligheid kunnen telefoongesprekken worden opgenomen of beluisterd.
De prognoses in dit document zijn het resultaat van statistische modellering op basis van een aantal aannames. Prognoses zijn onderhevig aan een hoge mate van onzekerheid ten aanzien van toekomstige economische omstandigheden en marktfactoren die de feitelijke toekomstige resultaten kunnen beïnvloeden. De prognoses worden verstrekt ter informatie volgens de stand van zaken op dit moment. De gehanteerde aannames kunnen aanzienlijk veranderen als gevolg van veranderingen in de onderliggende aannames, die onder meer het gevolg kunnen zijn van veranderingen in de economische omstandigheden en marktfactoren. Schroders is niet verplicht u op de hoogte te stellen van aanpassingen of veranderingen in deze informatie wanneer aannames, economische omstandigheden, marktfactoren, modellen of andere zaken veranderen.